جزئیاتی از موشک جدید سپاه که روی هواپیمای سوخو ۲۲ نصب می‌شود


سیاست > نظامی - ایلنا نوشت: یکی از متخصصین نیروی هوا فضای سپاه به تشریح جزئیاتی از نحوه عملکرد موشک کروز هواپایه سپاه با برد ۱۵۰۰ کیلومتر پرداخت.

طرح بکارگیری موشک کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر قابل نصب بر روی هواپیمای سوخو ۲۲ برای اولین بار در بازدید سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه از پایگاه هوایی شیراز و در مراسم رونمایی از ۱۰ دستگاه هواپیمای سوخو ۲۲ بهینه شده و ارتقا یافته مطرح شد، نظر به اهمیت این خبر و نقش این دستاورد در ارتقای توانمندی های دفاعی کشور برای مقابله با تهدیدات دشمن و نیز پاسخ به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی از سوی اشخاص نا آشنا به فناوری های نظامی در فضای مجازی که منجر به سوالاتی در افکار عمومی شده است، یکی از متخصصین و مدیران پروژه های موشکی نیروی هوا فضای سپاه در گفت وگویی به ارائه جزئیاتی پیرامون این دستاورد مهم پرداخت.

وی بکارگیری موشک های کروز زمین پایه، هواپایه و دریاپایه در بردهای مختلف را در ارتش‌های جهان دارای پیشینه و سابقه ای طولانی توصیف و تصریح کرد: این موشک‌ها از زمین و دریا بوسیله بوستر و پیشران اولیه پرتاپ شده و با روشن شدن موتورهای مرحله دوم که معمولاً از نوع جت می‌باشد، مسیر خود را ادامه می‌دهند؛ در نوع هواپایه نیز هواپیما نقش پیشران اولیه را ایفا می‌کنند.

 

موشک کروز

این کارشناس هوافضای سپاه با بیان اینکه ساخت و تولید موشک‌های کروز دریایی و زمین به زمین در ایران سابقه چندین ساله دارد، اظهار کرد: نیروی هوافضای سپاه به همت متخصصان جهادگر داخلی و با استفاده از زیرساخت موشک های کروز زمین پایه، اقدام به طراحی و ساخت موشک کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر کرده است.

وی هدف عملیاتی موشک‌های کروز هوا پایه را انهدام اهداف از پیش تعیین شده در فواصل تا ۱۵۰۰ کیلومتر عنوان و خاطرنشان کرد: ناوبری این موشک با استفاده از Ins ، Gps ، Glonass ، Teromو Dsmac می باشد

هلاکت ۲۱ عضو داعش در غرب کشور/ سردار پاکپور: انتقام مریوان را کوبنده می‌گیریم


سیاست > نظامی - مهر نوشت: فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از هلاکت ۲۱ عضو داعش در غرب کشور در سال گذشته خبر داد و درباره حادثه اخیر مریوان گفت: انتقام ما قطعا کوبنده خواهد بود.

سردار محمد پاکپور ظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای امنیت پایدار روستای دری مریوان و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مراسم‌امروز برای گرامیداشت ۲۸ تن از شهدای امنیت پایدار نیروی زمینی سپاه در مناطق شمال غرب و جنوب شرق کشور از جمله ۱۱ شهید اخیر مریوان است.

وی افزود: نیروی زمینی سپاه از سالهای گذشته در مناطق عملیاتی شمال غرب وجنوب شرق تعداد زیادی از بسیجیان بومی و پاسداران خود را برای ایجاد امنیت پایدار تقدیم انقلاب اسلامی کرده و اگر این شهدا نبودند معلوم نبود که امنیت کشور به کدامین سو سوق پیدا میکرد.

سردار پاکپور ادامه داد: در اوایل سال گذشته ۲۱ داعشی را در منطقه غرب کشور به هلاکت رساندیم که اگر به داخل کشور نفوذ می‌کردند، معلوم نبود که مساله امنیت کشور به کجا کشیده می شد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به فعالیت گروهک های تروریستی، تصریح کرد: در همین سال ۹۷ با توجه به دشمنی های استکبار جهانی تمام گروه هایی که حتی اردوگاه‌نشین بودند در کشورهای همجوار مانند اقلیم شمال عراق فعال شدند.

وی تاکید کرد: با وجود فعال شدن همه گروه های تروریستی، ما کمترین ناامنی را در منطقه داریم که به بهای خون همین شهدا بدست آمده است.

سردار پاکپور ادامه داد: این شهدا هستند که در مرز دفاع می‌کنند و اجازه نفوذ را به عناصر تروریست نمی دهند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به اتفاق اخیر در مریوان و شهادت تعدادی از بسیجیان و پاسداران خاطرنشان کرد: همین گروهی که اخیرا ۱۱ تن از برادران ما در درگیری با انها به شهادت رسیدند، در اوایل سال گذشته ۱۲ نفر از آنها در یک‌ جا و در منطقه ازگله استان کرمانشاه به درک واصل شده بودند و تعداد زیاد دیگری نیز از همین گروه در سال ۹۷ در غرب و شمال‌غرب به هلاکت رسیدند.

وی افزود: در جنوب شرق کشور نیز با قاطعیت اعلام می‌کنم، هفته ای نیست که چهار تا پنج بار با عناصر تروریست درگیر نشویم. به همین علت 28 نفر از نیروهای زمینی مرزبانی سپاه جمهوری اسلامی ایران نیز در چهار ماه ابتدای امسال شهید داده است. به بهای خون همین شهداست که امنیت در کشور ما برقرار است.

 

سردار پاکپور

سردار پاکپور خطاب به گروهک های تروریستی، تاکید کرد: درخصوص اقدام اخیر در مریوان بدانند که انتقام ما کوبنده است. مکان و زمان آن را کسی نمی‌داند اما در هر نقطه ای از جمله اردوگاهشان در شمال عراق که باشند انتقام ما قطعا کوبنده خواهد بود.

وی در پایان در خصوص آمادگی نیروی زمینی سپاه برای مقابله با تروریست ها، تصریح کرد: در همه مرزهای ما تروریست‌ها فعال شده اند و بیشترین هجمه را از اواخر سال ۹۶ تاکنون داشته ایم، اما شاهد هستید که با آمادگی نیروهای مسلح هیچگونه نفوذی نداشته اند و حتی شهرهای مرزی ما نیز از امنیت بالایی برخوردار است.

عربستان به طرح میانجی‌گرانه برای حل بحران با کانادا واکنش نشان داد

بستان به طرح میانجی‌گرانه برای حل بحران با کانادا واکنش نشان داد

بین الملل > خاورمیانه - خبرگزاری صدا و سیما نوشت: عربستان سعودی اقدام میانجی گرانه برای حل بحران بین این کشور و کانادا را رد کرد.

به گزارش رویترز، عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد جایی برای میانجیگری در موضوع حل اختلاف دیپلماتیک با کشور کانادا وجود ندارد. عربستان سعودی تاکید کرد کانادا می بایست اشتباه بزرگ خود را تصحیح کند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در مصاحبه مطبوعاتی در ریاض سخن می گفت با بیان این مطلب افزود «هیچ جایی برای مذاکره وجود ندارد. اشتباهی رخ داده است و این اشتباه باید تصحیح شود.» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از بررسی تدابیر مضاعف ضد کانادا خبر داد ولی توضیحات بیشتری درباره ماهیت این اقدامات ارائه نداد.

عربستان سعودی روز یکشنبه هرگونه سرمایه گذاری تجاری جدید با کانادا را متوقف و در اقدامی تلافی جویانه سفیر کانادا در عربستان سعودی را اخراج کرد.

دولت اوتاوا چندی پیش خواهان آزادی فعالان و مبارزان حقوق مدنی سعودی که در حبس به سر می برند، شده بود.سعودی ها همچنین در نظر دارند به برنامه های دولتی آموزشی و پزشکی با کانادا خاتمه دهد و ده ها هزار دانشجو و بیمار سعودی که پیش از این به کانادا می رفتند را به سمت دیگر کشورها روانه کنند.با این وجود وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد سرمایه گذاری های کانادا در این کشور ادامه خواهد داشت و تحت تاثیر این اختلافات قرار نخواهد گرفت.

منابع آگاه نزدیک به موضوع، به خبرگزاری رویترز خاطر نشان کردند کانادا در نظر دارد از امارات متحده عربی و انگلیس برای حل بحران پیش آمده درخواست کمک کند.

یک منبع ناشناس به فاینشنال تایمز گزارش داد بانک مرکزی سعودی و صندوق های بازنشستگی سعودی ها از مدیران خود در خارج خواسته اند دارایی های کانادایی خود با هر ملبغی را نقد و از این کشور خارج شوند.

روسیه نیز حمایت خود از عربستان سعودی را اعلام و تاکید کرده است، قابل قبول نیست که یک کشور درباره موضوع حقوق بشر به کشور دیگری درس بدهد. ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان این مطلب افزود «ما همواره گفته ایم که سیاسی کردن موضوع حقوق بشر غیر قابل قبول بوده است.»

وی تصریح کرد «در چنین شرایطی نیاز به توصیه های سازنده و کمک کننده است نه انتقاد.» این تعارض دیپلماتیک می تواند مبادلات تجاری بین دو کشور که در سطح متوسط چهار میلیارد دلار باقی مانده است را تحت تاثیر قرار بدهد.

سفر مکرون به سرزمین‌های اشغالی لغو شد

الملل > خاورمیانه - ایرنا نوشت: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از برنامه ریزی برای سفر به سرزمین های اشغالی طی ماههای گذشته و سپس به تعویق انداختن آن تا ماه نوامبر، سفر خود را لغو کرد.

نسخه انگلیسی تارنمای روزنامه یدیعوت آحارونوت با انتشار این خبر افزود: پاریس دلیلی برای لغو این سفر ارائه نکرده، اما به نظر می رسد این موضوع مربوط به بحران سیاسی پیش روی مکرون در فرانسه پس از درگیری محافظ وی با معترضان است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، مکرون سال گذشته اعلام کرد در بهار سال 2018 به منظور ارائه برنامه جدیدی برای مذاکرات فلسطین- اسرائیل به سرزمین های اشغالی سفر خواهد کرد. این سفر به ماه نوامبر موکول شد و اکنون نیز به صورت کامل لغو شده است.

ماه گذشته ویدئویی منتشر شد که مقام امنیتی ارشد «امانوئل مکرون» را در حال ضرب و شتم یک معترض ضد دولتی نشان می داد. این فیلم «آلکساندر بِنال» محافظ مکرون را در حال کتک زدن یکی از معترضان حاضر در تظاهرات روز کارگر نمایش می دهد. یک روز پس از بازداشت بنال کاخ الیزه با صدور بیانیه ای وی را از کاخ الیزه اخراج کرد.

افشای خشونت دستیار ارشد رئیس جمهوری فرانسه در تظاهرات روز اول ماه مه، به گرفتاری بزرگی برای دولت و شخص رئیس جمهوری تبدیل شده و انتقاد احزاب مختلف فرانسه به انتشار ویدئوی جنجالی را افزایش داده است.

یدیعوت آحارونوت ادامه داد: لغو سفر مکرون درست پس از لغو سفر ادوارد فیلیپه نخست وزیر فرانسه به اسرائیل به علت مشکلات در سیاست دا

واکنش العبادی به تحریم‌های ایران

ن الملل > خاورمیانه - ایسنا نوشت: نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک عربی، حیدر  العبادی، نخست وزیر عراق در یک نشست هفتگی در پاسخ به سوالی در رابطه با از سرگیری‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: ما کاملا مخالف تحریم‌های بین‌المللی هستیم و عراق هزینه سنگینی برای تحریم‌هایی  که به مدت 13 سال علیه آن اتخاذ  شد پرداخت کرد. تحریم‌ها بر اساس تضغیف نظام پیشین ( عراق) علیه ما تحمیل شد اما منجر به تضعیف ملت، ایجاد شکاف در جامعه، از بین بردن بافت اجتماعی و ایجاد پدیده‌هایی شد که از قبل نبودند. این تحریم‌ها نه تنها  آن نظام را از بین نبرد بلکه به ظلم و استبداد خود ادامه داد و قوی تر شد چراکه  شهروندان ضعیف شده بودند.

وی افزود:  ما تحریم‌ها را یک خطای اساسی و استراتژیک می‌دانیم و با آن همراهی نخواهیم کرد، ما مخالف تحریم‌ هستیم اما به منظور حمایت از ملت‌مان به آن پایبند خواهیم بود.

العبادی ادامه داد: ما نیز همانند دیگر کشورهای جهان جز از طریق بانک فدرال عراق نمی‌توانیم از دلار استفاده کنیم. حصار و تحریم جوامع را نابود می‌کند. ما مخالف تحریم‌ها هستیم. نمی‌توان تنها به خاطر یک هدف سیاسی یک ملت کامل را ضعیف و گرسنه کرد.

وی افزود: ما مخالفت تحریم هستیم ممکن است به آن پایبند باشیم زیرا کشورهای بزرگتر از ما پایبند هستند، اگر پایبند نباشیم شکست خواهیم خورد، من از تحریم‌ها راضی نیستم اما این مساله به این معنا نیست که من خدمتی را ارائه دهم و یا خودم را اذیت کنم، من به عنوان نخست وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد.

نخست وزیر عراق در پایان گفت که برخی ها از ما دعوت می‌کنند که حامی مستضعفین باشیم و ما حامی مستضعفین هستیم، برخی مصلحت دیگران را به مصلحت مردم ترجیح می‌دهند. ما به کشورهای همسایه تجاوز نمی‌کنیم اما اولویت ما ملت ما است و موضع ما مخالفت با تحریم‌ها است.

به گزارش ایسنا، پیش از این فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق نیز در واکنش به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت که شرایط فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران باعث می شود که پایبندی بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه تهران را سخت کند. عراق در درگیری های فعلی نباید با یک طرف علیه طرف دیگری باشد و فشار زیاد بر ایران ممکن است نتایجی به دنبال داشته باشد که بر وضعیت داخلی عراق و دیگر کشورها تاثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر، یک منبع در وزارت خارجه سوریه گفت که جمهوری عربی سوریه از سرگیری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را به شدت محکوم می کند.

این منبع تأکید کرد که طبق حقوق بین المللی این اقدامات یک جانبه و غیر قانونی صورت گرفته است تا تأکیدی بر گرایش سلطه‌طلبانه سیاستهای دولت آمریکا باشد. دولت آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران موضوعیت خود را از دست داد.جمهوری عربی سوریه در مقابله با سیاستهای خصمانه دولت آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی می کند و دمشق اطمینان دارد رهبری، دولت و ملت ایران خواهند توانست بر آثار این اقدامات فائق آیند.